Pāriet uz galveno saturu
AUTO ASOCIĀCIJA
  • Sākums
  • Par mums
    • Struktūra
    • Ieguvumi
    • Iestāšanās
    • Eiropas Savienības projekti
  • Mērķi
    • Patērētāju tiesības
    • Preču zīmju pretlikumīga izmantošana
    • Sadarbības partneri
    • Automobiļu dabiskais nolietojums
  • Jaunumi
  • Biedri
  • Statistika
  • Automobiļu klasifikators
  • Kontakti

A.Kulbergs: Jāveic būtiskas izmaiņas OCTA likumā

2. novembris, 2023 pl. 18:00

Ar mērķi palielināt autovadītāju tiesību aizsardzības līmeni, Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts Andris Kulbergs piedāvā grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā tostarp nosakot, ka transportlīdzekļa īpašniekam noņemot transportlīdzekli no uzskaites varēs saņemt atpakaļ neizmantotās OCTA apdrošināšanas starpību, kā arī autovadītājam tiktu izmaksāta kompensācija arī neidentificēta transportlīdzekļa izraisīta mantiska kaitējuma gadījumā.

Piedāvā risinājumu, lai auto īpašnieks nezaudē naudu par iegādātu OCTA polisi

Šobrīd regulējums paredz, ka transportlīdzekļa pārdošanas gadījumos apdrošināšanas līgums izbeidzas pirms termiņa, ja spēkratam mainās īpašnieks vai tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nodots tirdzniecības uzņēmumam tirdzniecībai un par to izdarīta atzīme Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras reģistrā. Savukārt, ja īpašnieks pats vēlas pārdot automašīnu un noņem to no uzskaites atsavināšanai, viņš nevar iesniegt apdrošinātājam pieteikumu par neizmantotās apdrošināšanas prēmijas atmaksu.

“Faktiskā situācija šobrīd ir sekojoša - spēkratu īpašnieki, kuri apzinīgi ir iegādājušies OCTA apdrošināšanu uz ilgāku laika posmu, transportlīdzekli noņemot no uzskaites pārdošanai, iepriekš samaksāto starpību atpakaļ nesaņem. Tādēļ likums ir papildināms ar punktu, kas nosaka, ka apdrošināšanas līgums izbeidzas pirms termiņa brīdī, kad transportlīdzeklis noņemts no uzskaites Latvijā. Līdz ar to, spēkrata īpašnieks varēs saņemt neizmantotās apdrošināšanas prēmijas atmaksu. Tādējādi samaksātā nauda nekļūs par zaudējumu, bet patiešām tiks atgriezta īpašniekiem, nodrošinot taisnīgu un godīgu apmaksas politiku,” skaidro A.Kulbergs.

OCTA ietvaros jākompensē arī mantiskus zaudējumus

A.Kulbergs arī norāda, ka ir nepieciešamas likuma izmaiņas, nosakot, ka personām, kuras cietušas ceļu satiksmes negadījumā, kurā vainojams nenoskaidrots transportlīdzeklis, ir tiesības saņemt zaudējumu atlīdzību no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda pat tad, ja nodarītais kaitējums ir tikai mantisks un personas veselība nav cietusi, lai panāktu līdzsvaru starp apdrošināšanas nozari un sabiedrības interesēm.
“Likuma aktuālā redakcija tā 35.panta 2.punkta ietvaros paredz, ka apdrošinātājs vai LTAB neatlīdzina autovadītājam nodarītos zaudējumus, kurus veicis nenoskaidrots transportlīdzeklis, izņemot gadījumus, kad zaudējumi radušies saistībā ar cietušo personu glābšanas darbiem un nogādāšanu ārstniecības iestādē, kā arī gadījumos, kad cietušajā transportlīdzeklī vismaz vienai cietušajai personai ir nodarīti smagi vai vidēji smagi miesas bojājumi. Šobrīd netiek aizsargātas personas, kuru mantiskos zaudējumus nodarījis nenoskaidrots transportlīdzeklis. Ņemot vērā Eiropas Savienības Tiesas norādīto OCTA mērķi aizsargāt negadījumos cietušos pret transportlīdzekļu izraisītiem zaudējumiem, nodrošinot iespēju saņemt kompensāciju no apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja, domājams, ka cietušajai personai nodarīto zaudējumu atlīdzība būtu mērķa taisnīga sasniegšana, tomēr šobrīd daudzi Latvijas autovadītāji nonāk neapskaužamā situācijā un iedzīvojas pamatīgos mantiskos zaudējumos,” skaidro A.Kulbergs.

Apdrošinātajam pienākums vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu

Vēl spēkā esošais OCTA likums noteic, ka apdrošinātājiem ir tiesības vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu, tomēr vairums apdrošinātāju šīs tiesības izmanto reti vai neizmanto vispār, atstājot cietušos autovadītājus sarežģītā situācijā. Rezultātā lielākā daļa klientu izvēloties apdrošinātāju pievērš uzmanību vienīgi polises cenai, tas nozīmē, ka, ja negadījumā iesaistītajam autovadītājam ir apdrošinātājs ar zemāku servisa līmeni, cietušajam var rasties problēmas, veidojot attiecības ar apdrošinātāju ar kuru līdz šim nav bijusi nekāda pieredze, rezultātā samierinoties ar zaudējumu atlīdzināšanas kārtību, ko izvēlējusies otra puse. “Lai situāciju mainītu, 2011. gadā OCTA likumā tika paredzētas apdrošinātāja tiesības pievienoties tiešās zaudējumu regulēšanas sistēmai. Teorētiski tas nozīmē, ka cietušais varētu saņemt atlīdzību tieši no sava apdrošinātāja, neatkarīgi no tā, kura puse ir bijusi negadījuma vainīgā, tomēr šī iespēja līdz šim nav guvusi plašu atsaucību apdrošināšanas nozarē. Tāpēc ir svarīgi pārskatīt esošo likuma regulējumu nosakot, ka apdrošinātājiem nav tiesības, bet gan pienākums vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu. Tas ir vienīgais veids, kā garantēt klientiem taisnīgāku un efektīvāku zaudējumu atlīdzināšanas procesu,” norāda A.Kulbergs.

Jaunākie ieraksti

  • Leģendu atgriešanās un Baltijas mēroga pirmizrādes izstādē “Auto 2025”
    23. apr. 2025
  • Pastāv drauds iesaldēt sniegto atbalstu videi draudzīgu auto iegādei
    14. apr. 2025
  • 2025. gada sākumā straujš kāpums jauno elektroauto un ārēji lādējamo hibrīdauto reģistrācijās
    8. apr. 2025
  • Jaunu automašīnu tirgus Latvijā 2024. gadā piedzīvo kritumu, izmaiņas patērētāju paradumos
    24. jan. 2025
  • Erasmus+ projekta rezultāti
    30. dec. 2024
  • Īstenots Erasmus+ projekts
    30. dec. 2024
  • Norisinājies Erasmus+ projekta noslēguma seminārs
    17. dec. 2024