Pāriet uz galveno saturu
AUTO ASOCIĀCIJA
  • Sākums
  • Par mums
    • Struktūra
    • Ieguvumi
    • Iestāšanās
    • Eiropas Savienības projekti
  • Mērķi
    • Patērētāju tiesības
    • Preču zīmju pretlikumīga izmantošana
    • Sadarbības partneri
    • Automobiļu dabiskais nolietojums
  • Jaunumi
  • Biedri
  • Statistika
  • Automobiļu klasifikators
  • Kontakti

Andris Kulbergs: automašīnām ar attītiem odometriem jāaizliedz iziet tehniskā apskate

26. septembris, 2023 pl. 15:51

Lai gan likumdošana paredz administratīvos sodus par veiktajām manipulācijām ar odometriem, praksē tie netiek piemēroti. “Rezultātā “pieveram acis” uz reālām krāpnieciskām darbībām, kaut gan ir elementāri risinājumi kā šo krāpnieku darbību apturēt,” informē Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Lai turpmāk uzlabotu situāciju Latvijā, A. Kulbergs kā risinājumu redz Latvijā pārņemt Lietuvā ieviesto praksi. Tas nozīmē, ka, ja ejot automašīnas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) noteikto obligāto ikgadējo tehnisko apskati tiek konstatēts, ka odometra rādītāji ir mazāki kā fiksēts iepriekšējās tehniskās apskates laikā, automašīnai tiek liegts piedalīties ceļu satiksmē.

Latvijā autovadītājam izejot auto tehnisko apskati, CSDD reģistrē odometra nobraukuma datus un tos fiksē. Rezultātā ikviens bezmaksas var pārbaudīt automašīnas odometra rādītājus CSDD datubāzē, atrodot auto pēc valsts numura zīmes vai transportlīdzekļa reģistrācijas numura. Tomēr šobrīd ir izveidojusies paradoksāla situācija - odometru attinēji sodīti netiek, automašīnas, kurām ir veiktas odometru manipulācijas, var brīvi piedalīties satiksmē un pats pircējs ir atbildīgs par to, lai pirms pirkuma izdarīšanas veiktu nepieciešamo izpēti, izmantojot CSDD datubāzi.

“Šobrīd Latvijā par odometru manipulācijām vai piedāvājumiem to darīt ir piemērojams administratīvais sods, tomēr praktiski šādi sodi netiek piemēroti. Līdz šim, ņemot vērā pieejamos Iekšlietu ministrijas Administratīvo pārkāpumu uzskaites nodaļas datus, pēdējo divu gadu laikā ne tikai nav uzsākts neviens pārkāpuma process, bet nav ziņu par vispār izdarītiem administratīvajiem pārkāpumiem un pieņemtiem sodiem pamatojoties uz CSL 81.panta pirmo un otro daļu. Latvijā ir acīmredzama nepieciešamība pēc citiem soda mehānismiem, jo pašreizējā sistēma ir neefektīva un praktiski necīnās pret odometru manipulatoriem. Rezultātā tiek apkrāpts gan pircējs, gan nozare, bet krāpnieks sodīts netiek,” skaidro A.Kulbergs.  

Lai uzlabotu situāciju un cīnītos pret odometru manipulatoriem, Lietuvā ir pieņemts jauns likums, kas nosaka, ka tehniskās apskates laikā fiksējot odometru attīšanu, automašīnai netiks dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē un apskate jāveic atkārtoti. “Mūsu plāns ir Latvijā ieviest līdzīgu sistēmu, pilnveidojot tehniskās apskates procesus. Risks neiziet tehnisko apskati vai neiegūt tehniskās apskates uzlīmi būs spēcīgs stimuls automašīnu īpašniekiem ievērot likumu, kā arī mēs ieviestu funkcionējošu soda mehānismu tiem, kuri mēģina veikt aizliegtās manipulācijas ar odometriem,” informē A.Kulbergs.

Latvijai straujiem soļiem būtu jāiet uz priekšu samilzušā problēmjautājuma sakārtošanas virzienā automašīnu tirgū. “Odometru attīšana ir nopietna sērga, ar kuru ir nepieciešams reāli sākt cīnīties. Šobrīd valsts netieši pieļauj krāpnieciskas darbības un nepietiekami rīkojas, lai aizsargātu pircējus. Portāla AutoDNA dati liecina, ka 2021.gadā Latvijā no 54 242 importētām lietotām automašīnām ar kopējo vērtību 133 miljoni eiro, 18 948 spēkratiem tika fiksēti attīti odometri. Manipulējot ar odometru rādījumiem par vidēji 125 000 kilometriem, automašīnas vērtība tiek mākslīgi palielināta par 22%. Tas nozīmē, ka lietotu auto pircējiem ik gadu tiek nodarīti 24 miljoni eiro zaudējumi, vidēji katram apkrāptajam pircējam zaudējot 1259 eiro. Rezultātā automašīna ir mākslīgi padarīta par vērtīgu, lai gan patiesībā nobraukums var būt lielāks un automašīna - nolietotāka. Tāpēc ir tik ļoti svarīgi pirms nolūkotā auto iegādes pārbaudīt tā vēsturi, izmantojot pieejamos bezmaksas resursus. Tomēr lielam grūdienam ir jānāk arī no valsts puses un odometru “attinēji” ir jāsoda efektīvos veidos, automašīnām reāli aizliedzot piedalīties satiksmē,” norāda Auto asociācijas prezidents. 

Jaunākie ieraksti

  • Leģendu atgriešanās un Baltijas mēroga pirmizrādes izstādē “Auto 2025”
    23. apr. 2025
  • Pastāv drauds iesaldēt sniegto atbalstu videi draudzīgu auto iegādei
    14. apr. 2025
  • 2025. gada sākumā straujš kāpums jauno elektroauto un ārēji lādējamo hibrīdauto reģistrācijās
    8. apr. 2025
  • Jaunu automašīnu tirgus Latvijā 2024. gadā piedzīvo kritumu, izmaiņas patērētāju paradumos
    24. jan. 2025
  • Erasmus+ projekta rezultāti
    30. dec. 2024
  • Īstenots Erasmus+ projekts
    30. dec. 2024
  • Norisinājies Erasmus+ projekta noslēguma seminārs
    17. dec. 2024