Lielais komerctransports turpina stabilu izaugsmi, bet autobusi stagnē

(25.07.2016.)

Kravu pārvadājumu attīstība lielā mērā ir ekonomikas attīstības spogulis. Pārvadātāji atjauno un palielina parkus meklējot izmaksu samazinājumu, kas atsaucas konkurētspējā un cīņā klientu. 2016. gada pirmās puses tirgus rezultāti ar 32% pieaugumu kravas auto virs 3.5 t ir ļoti laba zīme.

Lielā komerctransporta tirgū Latvijā būtisks ir tikai segments ar pilnu masu lielāku par 16t, kas aizņem 96% no visa tirgus. Iepriekšējais gads pārvadātājiem pagāja adaptējoties pie jaunās situācijas Eiropas pārvadājumu tirgū, kā arī pierodot pie EURO 6 motoriem. Šogad autoparku nomaiņa notiek pārdomāti, tomēr ievērojami raitāk. 2016. g. pirmajā pusgadā Latvijā ir reģistrēti 708 jauni auto, kas ir par 39% vairāk salīdzinājumā ar pagājušā gada pusgadu (511). Lai arī šis gads neizceļas ar ļoti lielām piegādēm, tomēr ir divi uzņēmumi, kas ir nodrošinājuši ievērojamus reģistrāciju apjomus – Kreiss ir saņēmis 153 jaunus vilcējus (visi Volvo) un Dinotrans 71 jaunu vilcēju (Volvo, Scania). Zīmolu Top 3 spēku sadalījumā ir notikušas vairākas izmaiņas. Pirmajā vietā joprojām atrodas Volvo (338 a/m), kas ir vairāk kā pirms gada, tomēr tirgus daļa ir nedaudz zaudēta (47.7%). Otrajā vietā ir Scania (221 a/m) – būtisks pieaugums gan skaita ziņā, gan tirgus daļā (31.2%). Trešo vietu ir sasniedzis DAF (54 a/m), ievērojami audzējot arī tirgus daļu (7.6%). Savukārt savu pozīciju trijniekā ir zaudējis Mercedes Benz, jo samazinājums salīdzinājumā ar pagājušo gadu ir vairāk nekā 2 reizes. “Rūpnīcas statistika apstiprina, ka šobrīd Scania auto kvalitāte ir labākā pēdējo 10 gadu laikā un neskaitāmie neatkarīgi salīdzinošie veiktie testi apliecina, ka Scania automašīnai ir vislabākais (vismazākais) degvielas patēriņš. Kvalitāte vistiešākajā mērā ietekmē darbspējas laiku, bet degvielas patēriņš – izmaksas. Iepriekš minēto apstiprina arī mūsu klienti.” skaidro Scania Latvia vadītājs Aigars Pušinskis.

Jaunu pasažieru autobusu tirgus samazinājies par 63%, bet segmentā virs 5t par gandrīz 70%. Autobusu tirgus Latvijā ir ļoti atkarīgs no Rīgas iepirkumiem un tik ievērojams tirgus samazinājums ir saistīts ar to, ka šogad nav bijušas piegādes pilsētu pasažieru autobusiem un maršruta taksometriem. Līdz ar to izteikti līderi ir Mercedes Benz (46%) segmentā līdz 5t un Setra (39%) un MAN (23%) segmentā virs 5t.

Eiropas savienībā kravas automobiļu tirgus ar pilnu masu virs 16t šogad 5 mēnešos ir pieaudzis par 18.5% turpinot iepriekšējā gada pozitīvo tendenci. Lielākā daļa tirgu ir sasnieguši pieaugumus 20-30% un pat lielākus pieaugumus. Savukārt autobusu tirgus ir pieaudzis mērenāk – par 3.3%. Šis tirgus nav tik viendabīgs un ļoti daudzas valstis piedzīvojušas samazinājumu salīdzinājumā ar pagājušo gadu arī tradicionāli lielākie autobusu tirgi Lielbritānija un Itālija.