A.Kulbergs: izmaiņas tehniskās apskates veikšanas kārtībā palīdzēs sagraut ēnu ekonomiku auto servisos
Ilgtermiņā atbalstot šobrīd Saeimā skatīto priekšlikumu tehnisko apskati veikt Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) akreditētos auto servisos un samazinot tehniskās apskates veikšanas biežumu, būtiski tiks sakārtota auto servisu nozare, sagraujot tajā esošo pelēkās ekonomikas īpatsvaru. Rosinājumu autors, Saeimas deputāts Andris Kulbergs uzsver, ka nozarē esošās ēnu ekonomikas dēļ Latvijas valsts budžts ik gadu zaudē vairāk nekā 154 miljonus eiro.
Šodien Saeima sāk skatīt priekšlikumu atļaut transportlīdzekļa tehnisko apskati veikt ne tikai Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) akreditētām personām, bet arī šim nolūkam CSDD akreditētos auto servisos. Tāpat tiks vērtēts ierosinājums samazināt transportlīdzekļu tehniskās apskates biežumu. Priekšlikums, sekojot citu Eiropas valstu pieredzei, paredz, ka Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim, piekabei ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem nosakāmā tehniskās apskates periodika būs 3+2+2+1 gads.
Tāpat izmaiņas skartu Ceļu satiksmes likuma 16.panta trešo daļu, no kuras tiks izslēgti noteikumi, kas noteic, ka akreditētā persona, kas veic automašīnas tehniskā stāvokļa kontroli valsts tehniskās apskates ietvaros, nedrīkst vienlaikus veikt komercdarbību, kas saistīta ar automobiļu tirdzniecību, apkopi, remontu vai atjaunošanu, kā arī tehnisko kontroli tās īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem.
"Uzsākot diskusijas par iesniegtajiem grozījumiem, Saeima ir spērusi nozīmīgu soli auto nozares sakārtošanā, ieguvumus izjūtot ilgtermiņā, ne tikai atvieglojot ar tehnisko apskati saistītos ikdienas procesus, bet dodot savu artavu arī ēnu ekonomikas apkarošanai. Jāsaprot, ka jauni, bet singri nosacījumi kalpos kā svarīga mēraukla auto servisu motivācijai kvalificēties jaunām prasībām, proti, auto apskates veikšanai servisos. Tas ir biznesa un prestiža jautājums, kas pašos pamatos ir nesavienojami ar strādāšanu pelēkajā sektorā. Tāpēc ceru, ka šie jaunie instrumenti organiski attīrīs nozari no tiem tirgus spēlētājiem, kuriem jau sen bija laiks izstāties no līgas," uzsver rosināto priekšlikumu autors A. Kulbergs.
Iepriekš Konkurences padome pauda aicinājumu izskaust 20 gadus ilgo CSDD monopolstāvokli, samazinot noslodzi, kāda pastāv tehniskās apskates veikšanas punktos, padarot arī autovadītāju ikdienu vieglāku. Ieguvēji būtu visi iesaistītie, jo autovadītāji tiks atbrīvoti no ieilguša sloga, samazināsies līdz šim nepiedodami garās rindas, kas veidojas, autovadītājiem gaidot, lai izietu spēkrata tehnisko apskati, kā arī servisiem būs iespēja iegūt akreditāciju, kas ļaus nodrošināt ilgtermiņa biznesa izaugsmi.
"Tāpat, samazinot tehniskās apskates biežumu, pircēji būs motivētāki iegādāties jaunus, nevis lietotus spēkratus, līdz ar to autoparks tiks atjaunots un uz ceļiem redzēsim aizvien mazāk vecāku modeļu automašīnas. Apzinātā iešana uz novecojušo noteikumu mainīšanu ir pareizais solis modernākas likumdošanas veidošanai," piebilst A.Kulbergs.